25/7/12 tu scha masak ayam penyet untuk berbuka puasa hari tu.. si suami & adik2 berulang makannya.. jom tengok resepi di bawah :

NASI
1.beras di basuh dan biarkan kering seketika sambil menyediakan bahan berikut:
2.bawang merah, bawang putih,halia. (blander)
3.rempah kayu penumis
4.garam
5. daun pandan

AYAM,TEMPE&TAUHU
1.rebus ayam sehingga nampak xmentah dengan halia ditumbuk
2.jintan manis,jintan putih,ketumbar (goreng tanpa minyak & blander)
3.kari ayam/daging, serbuk kunyit
4.garam

SAMBAL
1.rebus cili kering , bwg besar, bwg putih (blander)
2.belacan, ikan bilis (goreng & blander/tumbuk)
3.tomato 5 biji (blander)

Cara-caranya:
*Nasi - di basuh dan toskan,biarkan seketika sambil menyediakan bahan2 blander. panaskan minyak dan tumis rempah kayu penumis & masukkan bahan yang dah di blander tadi. setelah naik bau masukkan ke dalam periuk nasi dan masukkan air rebusan ayam sedikit & sukat air mengikut sukatan nasi. Jangan lupa letak garam sedikit dan daun pandan untuk nasi bau wangi..
*Ayam , Tempe & Tauhu- rebus ayam dengan halia supaya ayam xhanyir. setelah rebus simpan air rebusan untuk di masukkan dalam nasi tadi. ayam yang dah direbus tadi di campurkan dengan serbuk kunyit,kari ayam/daging,bahan2 yang di blander & garam. setelah itu mula lah menggoreng. Tempe dan tauhu juga sama caranya.
Sambal - Setelah cili di rebus toskan. jangan blander dengan biji sekali. x elok taw, boley kena apendix. cili tadi blander sekali dengan bahan2 blander yg lain k. panaskan minyak ke dlm kuali dan masukkan bahan 2 belacan,ikan bilis yang dah di blander / diblander tadi. setelah itu masukkan pula bahan2 cili, bwg bsr, bwg putih yg dah di blander tadi. setelah naik bau masukkan tomato pula. last sekali masukkan garam.


*** hidangkan bersama kangkung, timun jepun, tomato yang dihiris k. ssllrruupp..
SELAMAT MENCUBA !!!



0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...